Value Plus rozwijamy ludzi w organizacjach

Skontaktuj się z nami: +48 500 450 510 +48 696 774 113

Czy zdarzyło Ci się rozmyślać o tym, jak potoczyłyby się Twoje losy zawodowe gdybyś podejmował inne decyzje? A może snujesz marzenia o tym, że "rzucasz wszystko w pierony" i zaczynasz coś zupełnie innego? Jeśli nie jesteś na początku drogi zawodowej, zanim podejmiesz decyzję, uzyskaj pewość, że to rozsądny krok, a nie jedynie ucieczka od rutyny i frustracji. W końcu - która praca jest od niej wolna?

 Zanim dokonasz wyboru przeanalizuj następujące kwestie:

Analiza zysków i strat

Świadomie zaprojektowana zmiana oparta o dobrze zdefiniowany cel i dobry plan działania może przynieść wiele korzyści. Warto wziąć pod uwagę, że osiągnięcie celu będzie też miało swoją cenę.

  • Co będziesz miał, gdy zmienisz ścieżkę kariery?
  • Czego też nie będziesz miał, jeśli zmienisz ścieżkę kariery?
  • A co będziesz miał, gdy nie zmienisz ścieżki kariery?  
  • A czego z kolei nie będziesz miał gdy nie zmienisz ścieżki kariery?

Twój nowy status społeczny

  • Zastanów się jak ważny jest dla Ciebie status społeczny?
  • Jak będzie wyglądał Twój status po dokonaniu zmiany? 
  • Z utratą jakich przywilejów będzie wiązała się zmiana?
  • Jakie nowe przywileje się pojawią? 

Oczekiwanie na rezultaty

Przeciętnie nowy biznes rozkręca się w przeciągu dwóch lat. Zdobycie nowych umiejętności zajmuje podobny czas. Oczywiście w Twoim przypadku może być inaczej.

  • Z jakiego punktu startujesz w nowym zawodzie?
  • Ile czasu dajesz sobie na odniesienie sukcesu?
  • Które z obecnych umiejętności wykorzystasz w nowym miejscu?
  • Jakich nowych kompetencji potrzebujesz? Jak je zdobędziesz?
  • Jakie wskaźniki pozwolą Ci stwierdzić, że jesteś na dobrej drodze, zanim zobaczysz namacalne rezultaty?

Twoi nowi klienci

Jeśli zakładasz nową firmę, jest duże prawdopodobieństwo, że będzie to wiązało się z koniecznością pozyskiwania klientów. Statystyki pokazują, że przeciętnie za utraconym pracownikiem odchodzi ok. 30% klientów, ale to znowu tylko statystyki. A Ty:

  • W jaki sposób będziesz pozyskiwał klientów?
  • Jak czujesz się w roli sprzedawcy?
  • Jeśli planujesz, że klienci pójdą za Tobą z obecnego miejsca pracy – jaki procent klientów przechodził za osobami, które przed Tobą odchodziły z firmy?  
  • Jaki masz model sprzedaży?
  • Jaką unikalną wartość zaproponujesz klientom, by chcieli z Tobą pracować?

Zależność - niezależność - współzależność

Jeśli motorem zmiany jest chęć większej autonomii zweryfikuj od kogo będziesz zależny w nowym miejscu. Szefem pracownika jest przełożony, a szefem biznesmena jego klienci.

  • Co i kto będzie wpływał na osiągane przez Ciebie efekty?
  • Od czego i od kogo będzie uzależniona Twoja wypłata?

Dawna rzeczywistość

  • Jak bardzo relacje z obecnymi współpracownikami są dla Ciebie ważne?
  • Jak koledzy, szefowie, podwładni zareagują na Twoją decyzję?
  • Jak będą wyglądały Wasze relacje za dwa lata?
  • Jak wyglądają Twoje relacje z osobami, które były dla Ciebie ważne, a odeszły z firmy 2 lata temu?

Nowa rzeczywistość

  • Jakie trudności mogą się pojawić w realizacji nowego celu?
  • Kto będzie Cię wspierał – będzie Twoim sparing partnerem?
  • Od kogo będziesz się uczyć - kto będzie Twoim mentorem?
  • Jak chcesz zaistnieć w społeczności zawodowej?

Kryzysy

Kiedy jedno z partnerów dokonuje dużych zmian w karierze, czasami te zmiany stanowią szansę, a czasami zagrożenie dla najbliższych relacji. Żeby zrozumieć, że istnieje taki mechanizm, wystarczy prześledzić co się stało w relacji Wałęsów, gdy Danuta napisała książkę i stała się aktywną, popularną spikerką.

  • Jak Twoja decyzja wpłynie na najbliższe Ci osoby? Co ta zmiana dla nich oznacza?
  • Jakie konkretne zmiany pojawią się w Waszym codziennym życiu?
  • Co będzie wymagało „przemeblowania” w relacji?
    • Jakie widzisz w związku z tym korzyści?
    • Jakie widzisz w związku z tym zagrożenia?

Jeśli decydujesz się na zmianę- w świetle powyższych odpowiedzi, o co potrzebujesz zadbać, by osiągnąć zamierzone rezultaty?

 

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Referencje