Value Plus rozwijamy ludzi w organizacjach

Skontaktuj się z nami: +48 500 450 510 +48 696 774 113

Drugi z cyklu sześciu artykułów, filmów i ćwiczeń przygotowanych dla klientek marki Sensilab. Teksty mają uniwersalny charakter, zapraszam do lektury wszystkich pracujących nad osiągnięciem nowego celu.


W osiągnięciu rezultatu kluczowy jest dobry cel

Skoro oglądasz ten film, zapewne chcesz jakiejś zmiany w swoim życiu. Być może chcesz schudnąć, poprawić wyniki sportowe czy wyrzeźbić sylwetkę. Cokolwiek chcesz osiągnąć, zanim przejdziesz do jakiegokolwiek działania, poświęć chwilę, by zastanowić się nad celem, który chcesz osiągnąć. Realizując nowe przedsięwzięcia zbyt często koncentrujemy się na motywacji – „chceniu”, zapominając, że jest ona pochodną celu. Czym zatem jest cel? Przede wszystkim ani „schudnąć”, ani „poprawić wyniki sportowe”, ani „wyrzeźbić sylwetkę” nie są celem. To jedynie intencje, a więc dziedziny, w których chcesz coś osiągnąć. Podobnie celem nie będzie bieganie, ograniczenie ilości spożywanych węglowodanów czy ćwiczenie na siłowni. To są zadania, a więc konkretne sposoby, które mają zaprowadzić Cię do realizacji twojego wymarzonego celu. Skoro więc cel nie jest ani intencją, ani zadaniem, to czym jest? Cel to konkretny, mierzalny rezultat. Można go dokładnie zdefiniować jako pożądany efekt.

Przykładowo: Intencją jest: Poprawić wyniki sportowe Sposobami: Codzienny trening aerobowy i siłowy A celem: W trakcie poznańskiego półmaratonu uzyskać czas „tyle – i tyle” minut

Cele SMARTER

Jak wyznaczyć swój cel? Do dokładnego zdefiniowania własnego celu możesz użyć pomocnej techniki SMARTER. Weź kartkę papieru i do dzieła! Technika SMARTER określa, że cel powinien być:

S jak sprecyzowany

Zamknij oczy i wyobraź sobie siebie w momencie, gdy już osiągnęłaś swój cel. Co widzisz? Co słyszysz? Jak wygląda otoczenie wokół Ciebie? Zobacz tak dużo detali, jak to możliwe. Wizualizowanie celu ma niezwykłą moc motywacyjną. Dzięki odkryciom neurobiologii wiemy już dlaczego tak się dzieje. Po pierwsze  - Twój mózg nie odróżnia świata wyobrażonego od realnego. Gdy wyobrażasz sobie swój cel, Twój układ nerwowy pracuje tak, jakbyś naprawdę już miała to, do czego dążysz. Po drugie, gdy wyobrażasz sobie swój cel i widzisz siebie działającą w nowej rzeczywistości, Twój mózg tworzy nowe połączenia, torując drogę dla nowych zachowań. Gdy zaczniesz naprawdę zachowywać się w nowy sposób, to tak jakbyś robiła to już drugi raz. Nowe działanie staje się łatwiejsze! Warunkiem jest stworzenie dokładnej wizji – obrazu siebie. Jeśli jesteś w stanie zobaczyć NOWĄ SIEBIE w NOWEJ RZECZYWISTOŚCI tak, jakbyś oglądała film ze sobą w roli głównej, wypełnioną rekwizytami i detalami– masz dobrą, motywującą wizualizację. Na etapie precyzowania celu niezwykle istotne jest, by cel wyrażony był językiem pozytywnym. Oznacza to, że nie można używać w nim żadnych zaprzeczeń. Dlaczego? Spróbuj nie myśleć o pysznych czekoladkach, które leżą na talerzu. Co się dzieje w Twoim mózgu? Najpierw tworzy się obraz czekoladek, a dopiero w następstwie zaprzeczenie (Nie wolno Ci o tym myśleć, nie wolno Ci ich tknąć!, ach jakie one pyszne...) – koncentrujesz się na tym, z czego chcesz zrezygnować, a nie na tym, co chcesz osiągnąć. To takie utrudnienie, jakby chcieć wygrać wyścig, biegnąć twarzą zwróconą ku punktowi startu, a nie mecie. Złym celem zatem będzie: niejedzenie słodyczy Dobry cel natomiast: codziennie zjedzone 5 porcji warzyw i owoców Jeśli Twój cel wyrażony jest poprzez zaprzeczenie, zapytaj sama siebie: jeśli tego nie chcę, to co ma pojawić się w zamian? Na przykład: skoro nie jem słodyczy, to co jem w zamian, gdy jestem głodna?

M jak mierzalny

Literka M oznacza w technice SMARTER, że cel powinien być mierzalny Nadanie celowi miary ukonkretnia to, co chcemy osiągnąć. W trakcie pracy nad jego osiągnięciem pozwala nam monitorować postępy, a przede wszystkim w jasny i precyzyjny sposób określić, czy już osiągnęliśmy swój cel, czy jeszcze jesteśmy w drodze. Np. ile pompek jestem w stanie zrobić, by uznać, że mam już zbudowaną formę w taki sposób, w jaki chcę? Ile ważę, by uznać, ze jestem szczupła?

A jak ambitny i R jak realny

Literka A oznacza „ambitny”, literka R – „realny” Pamiętam, że gdy kilka lat temu mój syn uczył się chodzić, uwielbiał ściągać z szafek różne przedmioty i gdy sobie coś upatrzył nie poprzestał w wysiłkach do momentu, gdy udało mu się sięgnąć po to, czego chciał. Obserwując go zauważyłam, że interesowały go szczególnego rodzaju przedmioty. W ogóle nie poświęcał uwagi rzeczom, które były dostępne dla niego na wyciągnięcie ręki. Nie interesowały go też sprzęty ulokowane bardzo wysoko. Najbardziej „kręcące” były te przedmioty, dla których zdobycia trzeba było stanąć na krańcach palców, mocno się naprężyć i nieco nagimnastykować, by je ściągnąć: jednym słowem cel musiał być ambitny, ale realny. Motywujący cel jest z jednej strony ambitny (jego osiągnięcie stanowi znaczącą różnicę w stosunku do tego, co jest obecnie), ale z drugiej strony w zasięgu Twoich możliwości. To bardzo subiektywne odczucie i Ty sama potrzebujesz zdefiniować co jest dla Ciebie wyzwaniem, na które czujesz, że masz siły i potencjał. Nie słuchaj tu rad innych, poszukaj swojej własnej odpowiedzi na to pytanie. Jeśli poczujesz dreszczyk emocji i przypływ energii, właśnie uchwyciłaś to, do czego powinnaś dążyć!

T jak terminowy

T  w technice SMARTER oznacza „terminowy” To, co odróżnia marzenie od celu, to fakt, że cel ma konkretną datę realizacji. Kiedy chcesz osiągnąć rezultaty, o których marzysz? Kiedy chcesz cieszyć się efektami, do których dążysz? Nadanie celowi „klauzuli wykonalności” w postaci konkretnej daty w przyszłości jest niezwykle istotne dla zaplanowania działań i zadań prowadzących Cię do celu. W trakcie działania będziesz mogła monitorować swoje postępy i zmieniać ewentualnie tryb działania po to, by utrzymać swoje założenia.

E jak ekologiczny

Literka E oznacza „ekologiczny” Ekologia nie odnosi się tu do zdrowego stylu życia w zgodzie z naturą, a do pamiętania, że jako człowiek, funkcjonujesz  w pewnym ekosystemie. Zapewne pełnisz wiele ról i masz wiele zobowiązań. Kiedy osiągniesz swój cel, będziesz w nowym miejscu, a to oznacza zmianę: dla Ciebie indywidualnie, ale też dla otoczenia, w którym codziennie żyjesz. Brak refleksji nad tym, jak osiągnięcie celu w jednym obszarze naszego życia, wpływa na jego inne aspekty, jest jednym z częstszych powodów, dla których nie realizujemy celów! Np. w moim przypadku nie wchodzą żadne formy sportu wymagające wykonywania poza domem, ponieważ jestem mamą samodzielnie wychowującą dziecko, pracującą w pełnym wymiarze czasu. Poświęcenie dodatkowych dwóch godzin po pracy na trening (dojazd, trening, prysznic, powrót) zbyt zagraża mojemu obrazowi siebie jako dobrej matki. Lepiej jest powiedzieć, że to nie ten moment w życiu i znaleźć radość ze wspólnego ćwiczenia z dzieckiem w domu, niż obwiniać się jak bardzo jestem beznadziejna. A u Ciebie? W jaki sposób osiągnięcie celu i jego realizacja wpłynie na inne role, które pełnisz? Jakie pojawiają się zagrożenia? Jakie ryzyka? Jak je zabezpieczysz?

R jak recorded (zapisany)

Ostatnia litera w technice SMARTER - R – oznacza „Recorded”  (czyli Zapisany) Dobry cel to cel, który jest zapisany. W ten sposób nadajesz celowi mocy. Jeśli jesteś w pełni przekonana i zmotywowana, że chcesz osiągnąć to, co sobie zamierzyłaś, Twój cel jest realny, dobry dla Ciebie i Twojego ekosystemu, nie powinnaś mieć z tym żadnego problemu. Jeśli jednak gdzieś pod skórą kryje się opór przed podjęciem wobec samej siebie zobowiązania, to znaczy, ze coś z celem jest nie w porządku. Przejdź jeszcze raz przez wszystkie kroki: urealnij go, przyjrzyj się miarom, które zastosowałaś, terminom. Jeśli naniosłaś poprawki i dalej wzdryga Cię na myśl o zapisaniu celu, dokonaj analizy zysków i strat. Co zyskam gdy osiągnę mój cel? Co stracę gdy osiągnę mój cel? To dwa kluczowe pytania, które należy sobie zadać w takiej sytuacji. To oczywiste, że gdy jesteśmy w nowym miejscu, nie ma nas w starym. Przyjrzyj się dokładnie, co trzyma Cię w miejscu i nie pozwala Ci ruszyć do przodu. Z czego trudno Ci zrezygnować? Z czym potrzebujesz się pożegnać? Spójrz jeszcze raz na listę zysków. Czy nagroda jest warta ceny, którą zapłacisz? Zapisz na co jesteś gotowa. To ważny moment podjęcia decyzji. Przyjrzyj się swojemu celowi jeszcze raz. Jak Ci się podoba? Czy Cię ekscytuje i powoduje, ze już teraz masz ochotę zacząć działać? To fantastycznie! Jeszcze tylko stworzenie planu i do dzieła! Jak z głową zaplanować realizację celu – dowiesz się w kolejnym filmie.

Zofia Jakubczyńska

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Referencje