Value Plus rozwijamy ludzi w organizacjach

Skontaktuj się z nami: +48 500 450 510 +48 696 774 113

  • Trzeci z serii artykuł przygotowany dla klientek marki Sensilab.

Zaplanuj drogę do celu

Zapewne kiedy już wiesz dokładnie, co chcesz osiągnąć i zobaczyłaś w głowie wyraźny obraz „nowej wersji siebie”, motywacja kipi Ci uszami i chcesz od razu przejść do czynów… To największy błąd, jaki możesz popełnić. Jeśli chcesz zadziałać i zrobić już pierwszy krok, niech będzie nim zaplanowanie działań.

Dlaczego planowanie jest takie ważne?

Chwila refleksji poświęcona na określenie, jakie działania należy podjąć, by osiągnąć cel, i realne zaplanowanie ich w czasie, pozwoli Ci:

  • Monitorować osiągnięcia i z łatwością określać, czy jesteś na dobrej drodze do celu.
  • Przekładać wielki cel na małe, proste do wykonania kroki.
  • Doceniać się, gdy efekty działań jeszcze nie będą widoczne.
  • Dostrzec trudności i znaleźć ich rozwiązania, zanim napotkasz je w realnym życiu. To znacząco zmniejszy Twoją frustrację.
  • Z głową podejść do tematu i wyłonić najważniejsze działania, które w największym stopniu przyczynią się do osiągnięcia celu.

Co równie ważne, plan jest dobrym przewodnikiem, gdy pojawi się spadek motywacji, wpadniesz w panikę lub na chwilę powrócisz do starych nawyków. Wtedy będziesz mogła zerknąć do swojej rozpiski i szybko będziesz wiedziała od czego masz na nowo zacząć i co jest do zrobienia.

Jak zacząć skutecznie i dobrze planować?

Oto kilka prostych kroków:

Krok pierwszy: Twoje obecne role

W życiu pełnimy wiele ról, mamy wiele zobowiązań, realizujemy już jakieś cele, które wymagają określonych działań. To wszystko składa się na życie każdej z nas, wypełniając dni od rana do wieczora. A ty? Jakie pełnisz role w życiu? Być może jesteś uczennicą lub pracownikiem czy przedsiębiorcą; żoną czy dziewczyną; mamą, córką, wnuczką, siostrą, przyjaciółką, członkiem stowarzyszenia, chórzystką? Kim jeszcze? Zastanów się i wypisz wszystkie role, które obecnie pełnisz.

Krok drugi: Twoje zobowiązania

Kiedy już masz wypisane wszystkie role, które obecnie pełnisz – do każdej z nich wypisz aktywności, które w ramach nich podejmujesz. Z czym wiąże się dla Ciebie bycie członkiem stowarzyszenia, dziewczyną, uczennica, chórzystką itd.? Zobacz, jak te aktywności wypełniają Twój tygodniowy i miesięczny kalendarz.

Krok trzeci: Twój zwykły dzień

Poświęć 2-3 dni, na „zeskanowanie” swoich dni. Dokładnie notuj, jak wygląda rutyna Twojego dnia. O której wstajesz, ile czasu obecnie poświęcasz na określone czynności? Do tego celu będzie potrzebny zegarek i dogodny dla Ciebie sposób notowania – może to być aplikacja w telefonie lub równie dobrze zwykła kartka i długopis. Na bieżąco zapisuj dokładnie czas rozpoczęcia i zakończenia określonej czynności. W ten sposób będziesz mogła skonfrontować wyobrażenie o swoim dniu z jego realnym przebiegiem. Na przykład zobaczysz – ile naprawdę poświęcasz czasu na naukę, dojazd do pracy, przygotowanie posiłków, trening, a ile czasu przecieka Ci niezauważone między palcami. Ta wiedza pozwoli Ci później urealnić planowanie.

Przy planowaniu ważne są także wszystkie elementy, na które składa się dana czynność i cel

Przyjrzyj się swojemu celowi. Wypisz konkretne aktywności, które należy wykonać, by ten cel osiągnąć. Bardzo ważne jest, żebyś nie posługiwała się hasłami, tylko bardzo konkretnymi czynnościami. Rozpisz działania w formie precyzyjnej instrukcji tak, by każdy, kto by to czytał, wiedział bez żadnych wątpliwości, co ma robić. Nie zapisuj więc hasłowo „trening”, tylko dokładnie rozpisz, co musisz zrobić, aby go wykonać – z jakich elementów składa się całościowo? Czyli przykładowo musisz:

  • Dojechać do klubu
  • Odbyć trening siłowy
  • Wykonać trening aerobowy
  • Pójść do sauny
  • Wziąć prysznic
  • Zrobić nowy makeup
  • Wrócić do domu 

Kiedy zobaczysz w ten sposób rozpisane aktywności, łatwiej będzie Ci realnie oszacować czas, którego potrzebujesz na jego realizację. Unikniesz w ten sposób w przyszłości  syndromu: „O jeju, znowu nie zdążyłam”, poczucia winy i spadku motywacji prowadzącego do zarzucenia celu.

Zastanów się, co jeszcze jest związane z celem, co wymaga zaplanowania? Jeśli planujesz zrzucić zbędne kilogramy, zapewne będzie wiązało się to ze zmianą diety. Brak zaplanowania jadłospisu, przemyślenia co w związku z tym powinno znaleźć się w lodówce, gdzie i kiedy to kupisz, w codziennym pośpiechu może spowodować, że będziesz jadła niezdrowe rzeczy tylko dlatego, że w Twoim osiedlowym sklepiku nie ma nic innego do jedzenia. Przyjrzyj się więc swojemu celowi, zastanów się dokładnie, co musisz przewidzieć i z jakimi działaniami z Twojej strony to się będzie wiązało. Nikt tak dobrze Ciebie nie zna, jak ty sama siebie. Zastanów się: Co może się nie udać? Podejdź krytycznie do tematu. Przeanalizuj wszystkie ryzyka i zapisz, jak sobie z nimi poradzisz. Na przykład Twoim ryzykiem może być częste, nieprzewidywalne nadgodziny w pracy. Rozwiązaniem z kolei będzie Trening o 6.00 rano  – przed godzinami pracy. Oczywiście zarówno ryzyka, jak i rozwiązania są bardzo indywidualne. Dopasuj je do swojej sytuacji i swoich realiów życia. 

Podczas rozpisywania elementów okazuje się zazwyczaj, że masz cała masę obecnych zobowiązań i działań oraz całkiem długą listę nowych aktywności. Istnieje ryzyko, że 1 doba to za mało, by się z tym wszystkim wyrobić.

Start - Stop - Dalej

Być może część obecnych aktywności i nawyków sabotuje osiągnięcie przez Ciebie celów? Aby je wyeliminować, przyjrzyj się wszystkim zadaniom i podziel je na 3 kategorie, nazywane START – STOP - DALEJ: Kategoria Stop: Oznacz, co potrzebujesz przestać robić, by osiągnąć cel? Z czego należy zrezygnować? Kategoria Dalej:  to te elementy i aktywności, które już robisz dobrze i które pomagają Ci w osiągnięciu celu. Kategoria Start natomiast pozwoli Ci określić, jakie nowe działania, których obecnie nie wykonujesz, potrzebujesz włączyć do swoich tygodniowych aktywności, by osiągnąć cel.

Zwróć jednak uwagę, że w ciągu dnia wykonujesz mnóstwo czynności o różnym znaczeniu dla osiągnięcia celu. Abyś mogła być skuteczna, powinnaś planować czas i działania, podporządkowując je priorytetom. Włoski ekonomista i socjolog Vilfredo Pareto zdefiniował prawo, które w skrócie mówi, że 20% wysiłku daje 80% rezultatów. Zastanów się, które z Twoich wszystkich aktywności to kluczowe 20%? Zdefiniowanie najważniejszych priorytetów pozwoli Ci się ich trzymać, gdy w przyszłości pojawi się spiętrzenie zadań i nie będziesz mogła trzymać się ściśle swoich planów. Co z tego jest najważniejsze? O co musisz zadbać?

Gdy już zrobiłaś wszystkie poprzednie kroki, teraz czas na fizyczne wpisanie ich do terminarza. Zadbaj o to, by kluczowe zadania (wg zasady Pareto) były traktowane priorytetowo. Przez pierwszy miesiąc trzymaj się bardzo ściśle swoich notatek - zanim nowa rutyna dnia stanie się nawykiem i wejdzie Ci w krew. Notuj wszystkie odchylenia od planu i rób korekty tak, by osiągać efekty i się nie frustrować. Najważniejsze jest przecież, by droga do celu dawała Ci radość, a nowe działania stały się twoim nowym, zdrowszym stylem życia. 

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Referencje