Value Plus rozwijamy ludzi w organizacjach

Skontaktuj się z nami: +48 500 450 510 +48 696 774 113

 

 

 

 

 

Szósty i ostatni film i artykuł przygotowany dla marki Sensilab.


Wytrwale realizujesz swój cel, czasami upadasz, ale potrafisz szybko wrócić na nowy tor i wyciągnąć lekcję z tego doświadczenia. Rozumiesz, jak działają nawyki i jak w związku z tym wdrażać nowe, zdrowsze sposoby działania. Zaczyna Ci wychodzić, a rezultaty stają się widoczne. Jesteś tak blisko mety.

Umacniaj nawyki

Zapewne słyszałaś, że większość osób, które wygrywa w totolotka, po niedługim czasie pozbywa się fortuny. Podobnie jest z celami w obszarze zdrowia. Wiele osób potrafi zmobilizować się do osiągnięcia celu tylko po to, by wrócić do starych nawyków i w niedługim czasie zniweczyć osiągnięcia. Jeśli Twój plan osiągnięcia celu był racjonalny, pielęgnuj wszystkie pozytywne nawyki, które w sobie wyrobiłaś. Niech staną się Twoim stylem życia. Czy nie warto przez całe życie czuć się tak dobrze jak teraz? Ustal sobie sposób, w jaki będziesz monitorowała swoje wyniki i reagowała na ewentualne „odchylenia od normy”.

Zrób przystanek stop

Nie da się też ukryć, że przeszłaś metamorfozę. Teraz, gdy Twój sukces jest widoczny spotkasz się z wieloma ocenami innych. - „no, w końcu (wyjątkowo jak na ciebie) wzięłaś się za siebie”; -  „ty to masz silną wolę”, -  „z twoimi genami to widać łatwe”. Ludzie będą szukali różnych uzasadnień Twojego sukcesu. Ty sama również będziesz zastanawiała się, co sprawiło, że Ci się udało. Teraz, u mety czas na przystanek stop i zastanowienie się, co spowodowało, że osiągnęłaś wymarzony cel! Sposób, w jaki będziesz postrzegała przyczyny sukcesu ma ogromne znaczenie dla Twojego poczucia własnej wartości, utrzymania efektów pracy i osiągania kolejnych celów.

Efekty, które osiągnęłaś nie są dziełem przypadku Pewnie sama nie raz patrzyłaś na ludzi nazywając ich pesymistami lub optymistami. Ale czy zastanawiałaś się czym tak naprawdę się od siebie różnią? Okazuje się, że te dwie różne osoby inaczej postrzegają źródła swoich sukcesów i porażek. W skrócie mówiąc, pesymiści upatrują źródeł sukcesu w zbiegu okoliczności. Twierdzą, że to przypadek sprawił, że osiągnęli taki, a nie inny rezultat. Nie doceniają własnego wkładu i wysiłku. Optymiści przypisują sukcesy swoim własnym cechom, talentom i podjętym przez siebie działaniom. A Ty? Co dla Ciebie jest charakterystyczne? Optymizmu można się nauczyć. Warto w sobie rozwijać to podejście, ponieważ optymiści osiągają lepsze rezultaty w życiu, są szczęśliwsi i bardziej spełnieni, a gdy napotykają przeszkody w drodze do celu, utrzymują silniejszą motywację. Dlaczego? – ponieważ mają większą nadzieję na sukces. Jak to działa? Pesymistka powie: „Osiągnęłam wymarzoną wagę, ale tylko dla tego, że pracowali nade mną fachowcy.” Optymistka używając tego samego argumentu powie: „Osiągnęłam wymarzoną wagę, ponieważ mi zależało i umiałam skorzystać z pomocy fachowców”.

Świętując swój sukces, poświęć chwilę na refleksję i odpowiedz sobie na pytania:

Co Cię pozytywnie zaskoczyło w sobie samej?

Być może zaskoczyło Cię, że gdy Ci zależy, potrafisz wstać wcześnie rano, chociaż jesteś typem sowy, że potrafisz powstrzymać się od ulegania impulsywnej ochocie na przekąski albo, że potrafisz swoim działaniem wpływać na osoby w swoim otoczeniu. To tylko przykłady – zastanów się nad swoimi własnymi odpowiedziami - Jakie swoje mocne strony zobaczyłaś? Wróć do ćwiczenia, które wykonywałaś przy okazji pierwszego newslettera. Przyjrzyj się liście swoich mocnych stron. Przeszłaś sporą drogę i sporo się o sobie dowiedziałaś. Co dzisiaj możesz śmiało dopisać do tej listy? Wytrwała? Zorganizowana? Zdeterminowana? Nie ulegająca pokusom? Ucząca się na błędach? Rozważna? Entuzjastyczna? Zmotywowana? Jaka jeszcze?– znajdź swoje własne przymiotniki!

Za co szczególnie możesz się docenić?

Znasz sama siebie i swoje słabości. Pomimo nich, osiągnęłaś swój cel. Spójrz wstecz i przypomnij sobie wszystkie trudniejsze momenty, które udało Ci się przejść. Nazwij te trudności i cechy, którymi się wykazałaś w ich pokonywaniu. Doceń się za to, że umiałaś przezwyciężyć stare nawyki. Jak to zrobić? Oto przykład: Na początku bardzo trudne było dla mnie powstrzymanie się od wieczornego podjadania. Byłam jednak wytrwała, a dzięki pomysłowości pokonałam stary nawyk, zamieniając go na nowy. Zaczęłam medytować wieczorami, co mnie dużo bardziej uspokaja, niż zajadanie kabanosów. Jestem z siebie dumna, że mi się udało.

Docenianie pozytywnie wpływa na pracę Twojego mózgu, na emocje, które odczuwasz, a tym samym na twoje codzienne samopoczucie i stan zdrowia. Zaczynasz zarażać pozytywną energią ludzi wokół siebie i pozytywnie wpływać na ich motywację.

Docenianie umacnia wiarę we własne siły i talenty i sprawia, że z większą ochotą sięgasz po większe cele. Pewnie teraz, gdy już osiągnęłaś cel, właśnie odkryłaś, że to droga do niego, a nie sam moment jego osiągnięcia, był fascynującą przygodą.

Co będzie Twoim kolejnym krokiem?

Przystanek stop poświęcony świętowaniu sukcesu, docenieniu osiągnięć i umocnieniu wiary w siebie, Właśnie się przekonałaś, że masz wystarczająco dużo siły, zapału i motywacji, do osiągania rzeczy, na których naprawdę Ci zależy. To co na początku wydawało się niemożliwe, stało się łatwym. Teraz jest więc dobry moment na pytanie: Jakiemu nowemu wyzwaniu chcesz stawić czoła?

Zofia Jakubczyńska

Dodaj komentarz


Kod antyspamowy
Odśwież

Referencje